Штампа

Верска настава

 

ЦИЉ наставе православног катихизиса (веронауке) у основном и средњем образовању и васпитању јесте да ппружи целовит православни поглед на свет и живот, уважавајући две димензије: историјски хришћански живот (историјску реалност Цркве) и есхатолошки (будући) живот (димензију идеалног). То значи да ученици систематски упознају православну веру у њеној доктринарној, литургијској, социјалној и мисионарској димензији, при чему се хришћанско виђење живота и постојања света излаже у веома отвореном, толерантном дијалогу са осталим наукама и теоријама о свету. Овиме се настоји показати да виђење хришћанске Православне Цркве (како у литургијском тако и у аскетском,  подвижничком искуству) обухвата сва позитивна искуства људи без обзира на њихову националну припадност и верско образовање. Све ово се спроводи како на информативно-сазнајном, тако и на доживљајном и делатном плану, уз настојање да се доктринарне поставке спроведу у свим сегментима живота (однос са Богом, са светом, са другим људима и са собом).

ЗАДАЦИ  наставе православног катихизиса (веронауке) су да код ученика:

      развије отвореност и однос према Богу као другачијој личности у односу на нас, као и отвореност у однос према другом човеку као икони Божијој – личности, такође другачијој у односу на нас, те да се између ове две релације оствари узајамно зависна веза (свест о заједници);

      развије способност за постављање питања о целини и најдубљем смислупостојања човека и света, људској слободи, животу у заједници, феномену смрти, односу са природом која нас окружује и друго као и одговарање на ова питања у светлу православне хришћанске вере и искуства Цркве;

      изгради способност дубљег разумевања и вредновања културе и цивилизације у којој живе, успона и падова у историји човечанства, као и достигнућа у разним областима стваралаштва (при чему се остварује комплементарност са остали наукама);

      помогне у одговорном обликовању заједничког живота са другима, успостављањем равнотеже између властите личности и заједнице, у остварењу сусрета са светом (са људима различитих култура, религија и погледа на свет) и с Богом;

      изгради уверење да су свет и све што је у њему створени за вечност, да су сви створени да буду причасници вечног живота, али да се то може остварити само ако човек своју слободу, као дар Божији, изрази као заједништво са Богом и другим људима, те да из те перспективе код ученика развије способност разумевања преиспитивања и вредновања сопственог односа према другом човеку као непоновљивом бићу и икони Божијој и творевини Божијој, и изгради спремност на покајање.

                Садржаји наставе правосл. катихизиса су распоређени по линеарно-конценричном принципу. То значи да се у сваком разреду одабирају одређени раније уведени садржаји, а затим се у оквиру сваке од тема које ће се током дате године школовања низати у сукцесивном следу, врши активизација претходно стечених знања и формираних умећа. Наравно, у сваком разреду се уводе и потпуно нове теме, које ће послужити као ослонац за надограђивање знања у наредним разредима. У разредној настави след тема је десцендентан (силазни), тј. базира се на излагању материје према психолошкој присту-пачности, док је у предметној настави овај след асцендентан (узлазни), односно, темељи се на начелима теолошке научне систематике.